Perluasan dan Penambahbaikan Perkhidmatan Pos

Penambahbaikan perkhidmatan pos memberi tumpuan kepada program seperti berikut:
(I) Alamat untuk Semua (AFA);
(II) Postman Pintar; dan
(III) POS on Wheels (PoW).


 

ALAMAT UNTUK SEMUA (AFA)

 

lnu-(1).PNG
 

Alamat adalah infrastruktur utama untuk memastikan semua urus niaga berkaitan dengan kerajaan, sosioekonomi, keselamatan, utiliti dan bantuan bencana dapat disediakan dengan cekap. Pada masa yang sama, alamat juga penting untuk memastikan sistem perkhidmatan pos dan kurier negara dapat disediakan dengan lebih berkesan terutama untuk tujuan E-Commerce.



POSTMAN PINTAR
 

l.PNG
 

Posman pintar bertindak sebagai ejen transformasi yang menghubungkan masyarakat luar bandar untuk perkhidmatan digital seperti:

  1. E-Commerce;
  2. Pembayaran Digital; dan
  3. Penyedia Data untuk meningkatkan Perkhidmatan Komuniti

POS ON WHEELS (PoW)

 
u.PNG
  • Untuk menyediakan perkhidmatan pos dan pembayaran bil kepada masyarakat luar bandar
  • Untuk menjimatkan masa dan wang untuk komuniti luar bandar yang sebelum ini dilakukan di Pejabat Pos berdekatan